Κι αν δεν είναι το Mos maiorum;

maps-Mos-maiorumΤο έθιμο των προγόνων, λοιπόν. Αν μη τι άλλο τα σύγχρονα κράτη και οι στρατοαστυνομικοί τους μηχανισμοί έχουν μία ιδιαίτερη τάση στην αναζήτηση κωδικών ονομασιών από το παρελθόν για να περιγράφουν το ζοφερό παρόν που απλώνουν τριγύρω μας. Η πράξη της φιλοξενίας στην αρχαία ελλάδα -ο ξένιος Ζεύς- συναντάει περήφανα τους άγραφους νόμους και τις κοινωνικές νόρμες της αρχαίας Ρώμης –το Mos maiorum. Και οι μετανάστριες εργάτριες και πρόσφυγες πολέμου είναι αυτοί και αυτές που βιώνουν στο πετσί τους την ουσία των αρχέγονων αναφορών των κρατών του ευρωπαϊκού νότου. Την ιδέα την έριξε το ιταλικό κράτος, δέκα ημέρες αφού ανέλαβε την προεδρία της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Και βρήκε σύμφωνους τους εθνικούς αστυνομικούς μηχανισμούς. Και φυσικά την Frontex, τον κατ’ εξοχήν στρατοαστυνομικό μηχανισμό που έχει συγκροτηθεί για τη διαχείριση των μεταναστευτικών ροών. Σημεία ελέγχου σε σιδηροδρομικούς σταθμούς, λεωφορεία, τραμ, λιμάνια. Είναι η δεύτερη φορά που οργανώνεται μία τέτοια επιχείρηση σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Επιβεβαιώνοντας, προφανώς, την επιτυχία που είχε η πρώτη για τους σκοπούς των αφεντικών.

Τη στιγμή που γράφονται αυτές οι γραμμές οι αναφορές ζουμάρουν περισσότερο στην εξέλιξη της επιχείρησης στην κεντρική ευρώπη. Τη στιγμή που γράφονται αυτές οι γραμμές το ελληνικό κράτος δεν έχει πάρει θέση επίσημα εάν συμμετέχει σε αυτή την επιχείρηση. Ίσως γιατί ζούμε σε αυτό το κοινωνικό περιβάλλον όπου τα λόγια έχουν γίνει περιττά. Τα ερωτήματα τίθενται ψυχρά και ακραία ρητορικά. Γιατί σε μία επιχείρηση της ευρωπαϊκής ένωσης εναντίον των μεταναστών να μην συμμετέχει ένα κράτος-μέλος και δή το ελληνικό; Ένα κράτος-μέλος το οποίο (μαζί με το ιταλικό) είναι η εμπροσθοφυλακή της ευρωπαϊκής αντιμεταναστευτικής πολιτικής; Γιατί να μη συμμετέχει σε μία τέτοια επιχείρηση ένα κράτος όπου εδώ και χρόνια έχει αναπτύξει τη μεθοδολογία και τον χωροταξικό σχεδιασμό, έχει συγκροτήσει τα κατάλληλα αστυνομικά σώματα και έχει καλλιεργήσει εκείνο το ιδεολογικό υπόβαθρο κοινωνικής συναίνεσης τα οποία απαιτούνται; Από τον «Ξένιο Δία» στην «Θέτις» και από τον «Θησέα» στην «Mos maiorum», το μόνο που αλλάζει είναι το όνομα, όχι οι πρακτικές. Και δεν θα ήταν καθόλου ακροβασία να ειπωθεί ότι το ελληνικό κράτος είναι σε θέση αυτή τη στιγμή να εξάγει γνώση προς την Ευρώπη για το πώς οργανώνονται και πραγματώνονται τέτοιες επιχειρήσεις. Σχεδίασε, δοκίμασε, έπαθε, αναβαθμίστηκε, εξοπλίστηκε, έβαλε τον στρατό στο παιχνίδι, έχτισε εκείνες τις κοινωνικές συμμαχίες που του δίνουν το ελεύθερο να πράξει εναντίον των μεταναστών και των μεταναστριών.

Σαν τί είδους παρέκκληση να καταγραφεί, λοιπόν, στην κοινωνική συνείδηση ένα ακόμα αστυνομικό πογκρόμ στο κέντρο της Αθήνας; Έχει γίνει τόσο συνηθισμένη και καθημερινή αυτή η εικόνα που ευνουχίζει την πολιτική σκέψη ή τα όποια συναισθήματα. Και γι΄αυτό δε θα γίνει καν αντιληπτό -σαν Γεγονός- εάν το ελληνικό κράτος συμμετέχει στην επιχείρηση Mos maiorum. Και γι΄αυτό όσο θα ψάχνουμε την κωδική ονομασία για μία κυνική κατηγοριοποίηση σε διαδραστικούς χάρτες, μπροστά μας θα ξεδιπλώνεται η βαρβαρότητα ενός σύγχρονου ολοκληρωτισμού.

Advertisements

Για πες...

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.