Στην απομονωση!

Ζούμε την εποχή όπου οι ερμηνείες που δίνονται στα γεγονότα είναι όλο και περισσότερο λείες, δίχως καμπύλες και γωνίες. Η γλώσσα της εξουσίας διατηρεί το αδιαμφισβήτητο, ακόμη και όταν έρχεται σε σύγκρουση με τη γλώσσα της λογικής. Τα γεγονότα της τελευταίας εβδομάδας γύρω από το γιουσουρούμ της Κορεάτικης Αγοράς χωρούν πολλές ερμηνείες. Οι οποίες συμπυκνώθηκαν απλά στην εικόνα ενός περίφραχτου και αστυνομευόμενου (από το μεσημέρι του Σαββάτου) πάρκου και μια ανακοινωμένη απαγόρευση διεξαγωγής του γιουσουρούμ από τον δήμο.

Θα είναι αφελής κάποιος να ισχυριστεί ότι δεν γνωρίζει για το νταβατζηλίκι που έχει στηθεί γύρω από το γιουσουρούμ. Οι ψίθυροι ξεκινούν από πολλά, πρόθυμα, στόματα και έχουν πάντα συγκεκριμένη κατάληξη. Άτομα μέσα από το σωματείο που έχουν οι ίδιοι οι ρακοσυλλέκτες, τους δημοτόμπατσους και διάφορους άλλους καλοθελητές. Όλοι αυτοί αποτελούν κομμάτια ενός ολόκληρου μηχανισμού που απλά θα μπορούσαμε να τον ονομάσουμε μαφιόζικο. Ενός μηχανισμού που γύρω από και μέσα στο γιουσουρούμ έχει φτιάξει τους δικούς του κανόνες, που αποφέρουν ζεστό και εύκολο χρήμα. Πάντα από αυτούς που προσπαθούν να επιβιώσουν. Και ξέρει να επιβάλλεται. Κάτι τέτοιο συνέβη και την Κυριακή 20 Μαΐου. Οι μπράβοι βρέθηκαν εκεί για να πάρουν θέση στη διαμάχη που λέγεται ότι υπήρχε ανάμεσα στον πρώην ταμία που δεν έλεγε να παραδώσει και τη νέα ταμία που δεν μπορούσε να αναλάβει.

Θα είναι αφελής, όμως, κάποιος να ισχυριστεί ότι τα μαφιόζικα κυκλώματα (και τα αναμεταξύ τους ξεκαθαρίσματα) αρχίζουν και τελειώνουν στο γιουσουρούμ. Ένα στενό παραπέρα από την Πειραιώς, στο Γκάζι, φοράνε κοστούμια, στέκονται στις πόρτες των νυχτομάγαζων και ενίοτε ανταλλάσουν και καμία σφαίρα. Ακόμα πιο αφελής θα είναι ο κάτοικος του Θησείου ο οποίος παρουσιάζεται να έχει πέσει από τα σύννεφα για τα γεγονότα εκείνης της Κυριακής, όταν μέσα στην καρδιά της γειτονιάς του έχει μία Ηρακλειδών. Ή ο Πετραλωνίτης όταν έχει μία Τρώων.

Το ίδιο αφελής (αλλά και κοντόφθαλμος) θα πρέπει να είναι και εκείνος ο οποίος κάνει σημαία του υπέρ της απαγόρευσης ότι στο γιουσουρούμ υπήρχαν προϊόντα κλεπταποδοχής. Την ίδια στιγμή που στον άξονα της Ερμού και της Αθηνάς, με τα υπόγεια και τα ημιυπόγεια τους, τα στενά και τις στοές τους γίνεται παιχνίδι χρόνια τώρα. Και αν όχι το ίδιο, πολύ πιο χοντρό.

Στο σώμα ανθρώπων εξαθλιωμένων -αλλά αξιοπρεπέστατων- οι λέξεις γεμίζουν από νόημα. Η ευυπόληπτη οικογένεια που εμφανίστηκε το πρωί στην Αγορά ρώτησε με αγωνία γιατί δεν έχει παζάρι. Και όταν έμαθε ότι απαγορεύτηκε από τον δήμο, γρύλισε: «καλά έκανε, αμάν επιτέλους με τη βρωμιά δίπλα στα αρχαία». Και απομακρύνθηκε σιχτιρίζοντας. Κάτι σαν τις φιγούρες που αγοράζουν τσάντες και γυαλιά από τους μικροπωλητές στο κέντρο της Αθήνας και στο διπλανό τετράγωνο διαμαρτύρονται στους αστυνόμους γιατί τους αφήνουν ελεύθερους να διακινούν παράνομα εμπορεύματα. Αυτό με μία λέξη λέγεται υποτίμηση.

Ρομά και μετανάστες οι περισσότεροι ρακοσυλλέκτες αποτελούν τον εύκολο στόχο για τα παιχνίδια του κράτους και του παρακράτους. Το είδος και ο τόπος της εργασίας τους, το μελαμψό τους χρώμα, η φτώχεια της εξωτερικής εμφάνισης και η διάλεκτος που κάποιοι εξακολουθούν να διατηρούν ζωντανή, είναι η πρώτη ύλη του κοινωνικού τους αποκλεισμού. Το βράδυ που η αστυνομία είχε κυκλώσει με κλούβες την Κορεάτικη Αγορά, λίγα στενά παραπέρα συμμορίες νεοναζί ξυλοκοπούσαν ανθρώπους που είχαν το προφίλ που περιγράφεται παραπάνω. Εκείνο το βράδυ η απαγόρευση δεν αφορούσε μόνο τα 5 στρέμματα της Κορεάτικης Αγοράς αλλά την κυκλοφορία τους σε οποιοδήποτε σημείο του κέντρου της Αθήνας. Φαίνεται να έχει καλές άκρες ο δήμος της Αθήνας. Και η αστυνομία να έβαλε πλάτες.

Κανείς δεν μπορεί να ισχυριστεί ότι στο γιουσουρούμ δεν υπήρχαν προβλήματα.1 Αυτός, όμως, που τα εντοπίζει μόνο εκεί μοιάζει σαν το παλιό ρητό που έλεγε ότι του τάδε του έδειχναν το φεγγάρι και εκείνος κοίταγε το δάχτυλο. Αυτός που τα εντοπίζει μόνο εκεί είτε τον ενδιαφέρει μόνο ο εαυτούλης του και να μην κατουράνε μπροστά από το δικό του σπίτι (για να το πω λαϊκίστικα), είτε είναι ρατσιστής γιατί εκεί βρήκε τον πιο αδύναμο κρίκο, τα φόρτωσε όλα επάνω του και συναίνεσε στα σχέδια εξοβελισμού τους από την εικόνα της πόλης. Το γιουσουρούμ προτείνεται να απομονωθεί σε έναν δημοτικό χώρο 60 στρεμμάτων στην λεωφόρο Αθηνών. Αυτό αξίζει σε απομονωμένους κοινωνικά ανθρώπους. Σε έναν χώρο όπου υποτίθεται ότι θα διαμορφωθεί σε έναν μήνα, τη στιγμή που σήμερα είναι ένα οικόπεδο χωρίς καμία υποδομή.2 Τη στιγμή που έρχονται εκλογές, τη στιγμή που οι προνοιακές δομές έχουν καταρρεύσει, τη στιγμή που χρήμα δεν υπάρχει. Αλλά ακόμη και αυτό το χρονικό περιθώριο του ενός μήνα να ισχύει, εν τω μεταξύ πώς θα ζήσουν αυτοί οι άνθρωποι όλο αυτό το διάστημα;  Η αύξηση (ή η μείωση) των κλοπών και της (μικρο)εγκληματικότητας έχει τελικά κοινωνικά αίτια ή όχι;

.

Σημειώσεις

1. Για τα συγκεκριμένα κυκλώματα με τους συγκεκριμένους ανθρώπους τους μάλλον δεν θα μάθουμε τίποτα και αυτή τη φορά. Δεν αποτελεί άλλωστε και κοινωνικό αίτημα, στον ίδιο βαθμό που αποτελεί το αντίστοιχο που αφορά τους «μελαμψούς βρωμιάρηδες». Υπάρχει και αυτή η ομερτά στις γειτονιές μας για την μαφία της νύχτας. Για να μην βρεθεί μπλεγμένο το παιδί μου, το παιδί της γειτόνισσάς μου, ο ανιψιός μου…

2. Ο ίδιος ο δήμαρχος Καμίνης, στην εισήγησή του στο δημοτικό συμβούλιο, επιβεβαιώνει ότι δεν υπάρχει συγκεκριμένο σχέδιο. Και ας συγκροτούνται οι σχετικές επιτροπές. «Η κατάσταση δεν μπορεί να συνεχιστεί και δική μας πρόθεση είναι, από την ερχόμενη Κυριακή κιόλας, να δοθεί μία λύση που θα περιλαμβάνει ακόμη και την προσωρινή αναστολή λειτουργίας της, έως ότου βρεθούν τρόποι εύρυθμης και νόμιμης λειτουργίας ή οριστικής μετακόμισής της. Πάντως την απόλυτη αυθαιρεσία και την κεκαλυμμένη εγκληματική δραστηριότητα, δεν την ανεχόμαστε».

Advertisements

Για πες...

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.