«Το Θησειο δεν ειναι εμπορικο κεντρο…»

«Κατά την γνώμη μου, το τι μέτρο θα πάρουμε για να λύσουμε ένα πρόβλημα, ξεκινάει από την αιτία που δημιουργεί το πρόβλημα. Πράγματι υπάρχει πρόβλημα στάθμευσης στο Θησείο, όπως υπάρχει και σε πάρα πολλές περιοχές της Αθήνας. Όμως, άλλοι είναι οι λόγοι που δημιουργούν το πρόβλημα αυτό στις γειτονιές που είναι εμπορικό κέντρο και άλλο αυτό που συμβαίνει στην περιοχή του Θησείου. Λέω, λοιπόν, ότι σε άλλες περιοχές έλυσε προβλήματα και ιδιαίτερα στο κέντρο της Αθήνας. Όμως το Θησείο δεν είναι εμπορικό κέντρο…».

Σε αυτά τα λόγια μίας κατοίκου του Θησείου συμπυκνώνεται η ουσία της διαμαρτυρίας μίας ολόκληρης γειτονιάς απέναντι στο σύστημα ελεγχόμενης στάθμευσης του δήμου Αθηναίων. Ένα σύστημα το οποίο επιχειρήθηκε να τεθεί σε εφαρμογή πριν από έναν χρόνο, αλλά οι διαδοχικές συνελεύσεις γειτονιάς που έγιναν εκείνη την περίοδο είχαν διαφορετική άποψη. Καταρχήν, γιατί ακυρώνεται η ίδια η ύπαρξη και η καθημερινότητα των μόνιμων κατοίκων μίας γειτονιάς που έχει μετατραπεί σε ένα μικρό διασκεδαστήριο, ενώ ο εισπρακτικός χαρακτήρας του μέτρου γίνεται ορατός με… γυμνό μάτι.1

Πριν από κάποιες εβδομάδες το θέμα της ελεγχόμενης στάθμευσης ήρθε ξανά στο προσκήνιο, με μία ελάχιστα διαφοροποιημένη πρόταση από τη μεριά της δημοτικής αρχής και μία διαδικασία «διαβούλευσης» με τους κατοίκους, στα πλαίσια του τοπικού διαμερισματικού συμβουλίου.

Ο σχεδιασμός παραμένει ίδιος με τον περσινό, με την διαφοροποίηση ότι προστίθενται ακόμη 60 θέσεις για τους μόνιμους κατοίκους στον περιφερειακό του Φιλοπάππου. Και οι κάτοικοι που παρευρέθησαν στη συνεδρίαση του διαμερισματικού2 μετέφεραν την απόφαση των περσινών συνελεύσεων: να καταργηθεί πλήρως η ελεγχόμενη στάθμευση και ότι δε δέχονται ούτε άσπρη, ούτε μπλε, ούτε κίτρινη διαγράμμιση. Και αυτή την απόφαση την είχανε κάνει πράξη τότε, είτε καταστρέφοντας τις σχετικές πινακίδες σήμανσης είτε αντιπαρατιθέμενοι με τους δημοτόμπατσους όποτε έρχονταν για ελέγχους και κλήσεις.

Στη συζήτηση, η πλειοψηφία των τοπικών συμβούλων από τη μία δήλωναν ότι συμφωνούν με τις απόψεις των κατοίκων, ενώ την ίδια στιγμή προσέθεταν σε διάφορα σημεία των τοποθετήσεών τους διάφορες… πολύχρωμες γραμμούλες, διαγραμμίσεις και «περίεργες μετατοπίσεις» του όγκου των αυτοκινήτων των επισκεπτών προς τον περιφερειακό του Φιλοπάππου και τα Άνω Πετράλωνα.

Τα πολλά λόγια είναι περιττά. Οι τοποθετήσεις κατοίκων του Θησείου ήταν αρκετές για να αφήσουν έκθετο το μέτρο ως προς τη λειτουργικότητά του και τους σκοπούς του: «…Έχει ελάχιστα μαγαζιά, κυρίως τα έχουν οι κάτοικοι του Θησείου και εξυπηρετείται η γειτονιά με τα ποδαράκια της, δεν χρειάζεται να πάρεις κανένα μέσο για να πας να ψωνίσεις. Το πρόβλημα στο Θησείο έχει δημιουργηθεί και διογκώνεται επειδή έχει μετατραπεί σε διασκεδαστικό κέντρο και δεν φτάνει μόνο το Θησείο -το Γκάζι έχει γίνει ήδη- επεκτείνεται το πρόβλημα έως την πλατεία Μερκούρη, με πολύ γρήγορους ρυθμούς. Και έτσι θα πιεστεί ακόμα περισσότερο η γειτονιά μας. Το πόσο άσχετο είναι το μέτρο αυτό αποδεικνύεται από τον τρόπο που πάει να εφαρμοστεί, ανεξάρτητα από το πόσες θέσεις δίνουμε σε κατοίκους και επισκέπτες. Το μέτρο ισχύει, πληρώνουν οι επισκέπτες, από το πρωί μέχρι στις 9 το βράδυ. Δεν ισχύει από την Παρασκευή 9 το βράδυ μέχρι την Δευτέρα το πρωί. Οπότε λόγω του ότι η γειτονιά μας είναι διασκεδαστικό κέντρο, τότε είναι η συσσώρευση των επισκεπτών και κανένας κάτοικος του Θησείου σήμερα δεν διανοείται να πάρει το αμάξι και να φύγει Παρασκευή και Σάββατο. Θα πάρει κάποιο άλλο μέσο και όχι το αυτοκίνητό του, γιατί μετά δεν ξέρει που να το πάει. Ίσως στον σταθμό των Πετραλώνων. Εδώ να συμπληρώσω ότι για τον κόσμο του Θησείου και των Άνω Πετραλώνων δεν είναι το πρόβλημα το που θα παρκάρουν, είναι η ηχορύπανση, της ανεξέλεγκτης λειτουργίας, όμηροι των μαγαζιών», ανέφερε η Μαρία.

«Αν θέλει πραγματικά ο δήμος να δείξει το ενδιαφέρον του ας ασχοληθεί λιγάκι με αυτούς τους δύσμοιρους που θέλουν να κοιμηθούν […] Η ουσία είναι ότι στην πενταετία εφαρμογής αυτού του μέτρου είναι 6 εκατομμύρια το συν στα ταμεία του δήμου. Δηλαδή, για να μιλάμε με δραχμές που τις έχουμε ξεχάσει, είναι 2 δις δραχμές. Και δεν προβλέπει η μελέτη τίποτα για την ανταποδοτικότητα σε αυτόν τον χώρο, στο Θησείο. Και πως βγαίνει αυτό το νούμερο; Είναι η αναλογία των θέσεων. Η συγκεκριμένη μελέτη μιλάει για όλη την φάση, και την α΄και την β΄. Αυτό είναι το κίνητρο αυτή τη στιγμή για την εφαρμογή του. Και τι προβλέπει η μελέτη; Από πού υπάρχουν εισπράξεις; Από τα πρόστιμα και την ωριαία στάθμευση. Άρα είναι ολοφάνερο ότι δεν ενδιαφέρονται για τους κατοίκους, είναι λογικότατο και οποιοσδήποτε θα μπορούσε να το κατανοήσει, δεν χρειάζεται αριθμητική, ότι τα 10ευρα δεν βγάζουν την απόδοση. Εάν η νέα δημοτική αρχή ενδιαφέρεται πραγματικά για τους κατοίκους να το πάρει πίσω, με πρόταση του οικείου διαμερίσματος, και να το φέρει σε μία πραγματικά ανοιχτή διαβούλευση στην Μελίνα Μερκούρη, να καλέσει φορείς και κατοίκους σε ανοιχτή διαβούλευση […] 1436 θέσεις έχουν μετρηθεί από τα αρμόδια όργανα του δήμου ξημερώματα μίας μέρας. Αναγνωρίζονται 920 θέσεις περίπου, μεικτές, και εγώ σας λέω ότι μας τις δίνετε όλες, τα υπόλοιπα 500 αυτοκίνητα που θεωρούνται σύμφωνα με τον ΚΟΚ παράνομα, που θα πάνε; Επίσης, μιλάει στον περιφερειακό για 20-40 θέσεις πληρωμής. Πότε; Την καθημερινή; 9 με 9 την καθημερινή δεν υπάρχει κανείς για να παρκάρει. Ο περιφερειακός πότε χρησιμοποιείται; Σαββάτο απόγευμα μέχρι Κυριακή βράδυ. Μα το μέτρο δεν λειτουργεί τότε. Η ουσία είναι ότι τότε που ο κόσμος χρησιμοποιεί κατά κόρον το αυτοκίνητό του, και όχι μόνο στο Θησείο βεβαίως, παντού, τότε που ο κόσμος θέλει να βγει έξω, καλώς ή κακώς μας εκπαίδευσε αυτή η κοινωνία, και με ταγούς πολιτικούς, να χρησιμοποιούμε αυτοκίνητο, τότε άρουμε την εφαρμογή του μέτρου», προσέθεσε ο Νίκος.

Στη νέα φάση διαβουλεύσεων γύρω από την προσπάθεια εφαρμογής του μέτρου της ελεγχόμενης στάθμευσης κατατίθεται και μία εναλλακτική πρόταση η οποία κρύβει παγίδες, για τη γειτονιά των Άνω Πετραλώνων αυτή τη φορά. Η οργανωμένη μετατόπιση του όγκου των αυτοκινήτων των επισκεπτών στον περιφερειακό θα επιβαρύνει ακόμη περισσότερο το συγκοινωνιακό φορτίο του κομματιού που ξεκινάει από την οδό Ακταίου και φθάνει μέχρι και το πάρκο Βουτιέ. Ήδη η κατάσταση γίνεται αφόρητη τα σαββατοκύριακα και δεδομένου ότι πολύ σύντομα αυτά τα 700 μέτρα δρόμου γρήγορα καλύπτονται από τα αυτοκίνητα, το συγκοινωνιακό φορτίο μετατοπίζεται στην οδό Καλλισθένους και τον πεζόδρομο της Τρώων, με τον τελευταίο να έχει μετατραπεί σε ένα απέραντο παρκινγκ.

Προέκταση αυτού του συγκοινωνιακού αδιεξόδου αποτελούν τα τουριστικά πούλμαν που παρκάρουν τελευταία, τώρα που έχει φτιάξει ο καιρός, στο ύψος του πάρκου Βουτιέ (καθώς το πάρκινγκ της Δώρας Στράτου δεν επαρκεί) και σε διάφορα σημεία του περιφερειακού στο ύψος του Μακρυγιάννη.3

Και ποια μπορεί να είναι η λύση; Να σταματήσει να είναι το Θησείο μία μικρή διασκεδασούπολη και να αποκτήσει ξανά τα χαρακτηριστικά μίας ανθρώπινης και βιώσιμης γειτονιάς. Να σταματήσουν να ανοίγουν νέα μαγαζιά ή να αλλάζουν χρήση με άδειες «παραδοσιακού καφενείου». Να μαζευτούν όλα αυτά τα τραπεζοκαθίσματα που έχουν καταλάβει κάθε σπιθαμή δημόσιου χώρου. Με αυτόν τον τρόπο ίσως θα μπορούσε να περιοριστεί σημαντικά ο αριθμός των πελατών που θα μπορούν να εξυπηρετήσουν όλα αυτά τα «μαγαζάκια», επομένως θα υπάρξει και μία σταδιακή ανακοπή της ροής προς τη γειτονιά.

Βέβαια αυτό σημαίνει και λιγότερα φράγκα για τους εμπόρους της διασκέδασης, έτσι; Και τη συνέχεια την καταλαβαίνουμε.

Σημειώσεις

1. Μία ενδιαφέρουσα, από τη βάση, ανάλυση του ζητήματος μπορείτε να διαβάσετε στο τρίτο φύλλο (Ιούνιος 2010) της εφημερίδας του στεκιού Αντίπνοια (εδώ).

2. Το κάλεσμα ήταν ανοιχτό και παρόλο που υπήρχε περιθώριο μόνο μία ημέρα για να ενημερωθεί η γειτονιά, ανταποκρίθηκαν σε αυτό 20 περίπου άτομα. Στη γειτονιά τοιχοκολλήθηκε η παρακάτω ανακοίνωση: «Ξεκινά η εφαρμογή της ελεγχόμενης στάθμευσης στο Θησείο; Την Πέμπτη 19 Μαΐου 2011, στις 6:30 μ.μ. στην Τριών Ιεραρχών 74, το συμβούλιο της 3ης δημοτικής κοινότητας, συζητά το θέμα της ελεγχόμενης στάθμευσης στο Θησείο. Θα τους αφήσουμε να πάρουν μία απόφαση που θα δημιουργήσει μόνον προβλήματα σε όλους μας ή θα είμαστε όλοι εκεί για να επιβάλλουμε το δικαίωμά μας να αποφασίζουμε εμείς για τις ζωές μας και τον τόπο που ζούμε; Να είμαστε όλοι εκεί!

3. Η κυκλοφοριακή συμφόρηση στον περιφερειακό του Φιλοπάππου είχε απασχολήσει και το κίνημα κατοίκων που είχε αναπτυχθεί πριν από χρόνια για την υπεράσπιση της ελεύθερης πρόσβασης στους λόφους. Διαβάζουμε, λοιπόν, στο 2ο φύλλο (Οκτώβριος 2003) της εφημερίδας της «Παρέμβασης κατοίκων Πετραλώνων, Θησείου, Φιλοπάππου, Κουκακίου», σελίδα 4: «Ποια είναι η εικόνα που παρουσιάζει η ενοποίηση έτσι όπως ‘’εκτελείται’’; Καμία απολύτως ρύθμιση για τις κυκλοφοριακές επιπτώσεις στη γύρω περιοχή από την κατάργηση του άξονα Διονυσίου Αρεοπαγίτου – Αποστόλου Παύλου ο οποίος διοχέτευε καθημερινά φορτίο 40.000 αυτοκινήτων. […] Τα τελευταία [εννοεί τα τουριστικά λεωφορεία] σταθμεύουν επί δίωρο με τις μηχανές αναμμένες για τα κλιματιστικά, στον περιφερειακό του Φιλοπάππου προκαλώντας συχνά και κυκλοφοριακό χάος στους στενούς δρόμους της περιοχής και ηχητική και χημική ρύπανση…». Στο ίδιο φύλλο μάλιστα γίνεται αναφορά και σε λαϊκή συνέλευση που έγινε τον Μάιο του 2003, με τη συμμετοχή κατοίκων του Κουκακίου και του Μακρυγιάννη,  όπου κατατέθηκαν σκεπτικά για τα κυκλοφοριακά προβλήματα που δημιουργούνται στις γειτονιές από τα τουριστικά πούλμαν. Θεωρούμε ότι το διαρκές πήγαινε-έλα των αυτοκινήτων και τα μικρομποτιλιαρίσματα που δημιουργούνται είναι κάτι το διαφορετικό;

Advertisements

One thought on “«Το Θησειο δεν ειναι εμπορικο κεντρο…»

  1. Αφελής 02/06/2011 στο 14:39 Reply

    Πολύ καλή δημόσια παρουσίαση ενός κοινωνικού ζητήματος που είναι εν δυνάμει επικίνδυνο για την κοινωνική ευρυθμία του Θησείου.

    Ήδη, η ασύδοτη λειτουργία συγκεκριμένων μαγαζιών στην καρδιά του Θησείου, συσσωρεύει συναισθήματα πίεσης, απόγνωσης και θυμού στους κατοίκους.

    Υπό το καθεστώς πίεσης της γενικότερης κοινωνικής αναταραχής και με δεδομένο το θράσος κάποιων από τους ιδιοκτήτες των μαγαζιών, προβλέπω να υπάρξουν έκρυθμες καταστάσεις στο Θησείο αν κάποιοι έστω κι αργά δεν δείξουν σεβασμό στους συνανθρώπους τους.

    Καλορίζικο και καλοτάξιδο το blog !

Για πες...

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Αρέσει σε %d bloggers: